Bencisayang 20

10:02

Widad terus menghulurkan tangan kepada Ezzah bila Ezzah dan Hariz sampai di sisi sungai. Ezzah terus menyambut tangan itu. Dia mahu cepat 'keluar' dari sungai ini. Nafasnya tercungap-cungap. Sampai saja dia di atas darat, terus dia terduduk di situ sambil cuba untuk bernafas dengan tenang. Detik yang mencemaskan... sumpah lepas ni dah tak berani nak datang sini dan kawasan sekitarnya.

"Degil. Dah tahu musim macam ni nak datang sini lagi." Terus Hariz meng-fire Ezzah bila dia naik saja ke darat. Geram. Disebabkan kedegilan Ezzah, percuma je jantung mereka bekerja keras tadi. Hampir nak terkeluar jantung bila dia tengok Ezzah dihanyutkan air sungai deras tu. Nasib baik...

Ezzah hanya mendiamkan diri. Dia masih cuba mengikut rentak kadar pernafasan yang normal.

"Boleh tak kalau sehari awak tak kacau hidup orang lain? BOLEH TAK?" Hariz menyambung lagi. Matanya mencerun ke arah gadis yang masih terduduk itu.

"Saya tak suruh pun awak selamatkan saya..." Ezzah back-fire balik. Pernafasan dia dah kembali normal dan sekarang datang bala kena marah dengan lelaki ni. Dia ingat aku suka-suka la pergi terjun dalam air tu kalau tak sebenarnya kakinya tergelincir tadi.

"Awak ingat saya macam abang awak. Nak biarkan anak orang mati macam tu.." Tunang dia sendiri kut yang bertarung nak selamatkan diri tadi.. takkan dia nak biarkan macam tu. Nyawa tu berharga, bukan macam jam loceng kalau mati, boleh main tukar batteri baru. Nyawa tu kalau dah sekali hilang... hilang selama-lamanya.

Mata Ezzah membulat. Abang? Dia tak tahu ke yang Abang dia tu lelaki yang paling dia percaya dan sayang dalam hidup. Ni boleh pulak main aci-aci bagi contoh main nama abang. "Apa main-main nama abang saya kat sini. You better watch your mouth. Abang saya tu berJUTA lagi mulia pada awak. Dia tolong selamatkan ramai manusia yang sakit tapi tak pernah pun nak mengungkit. Awak?" Ezzah tersenyum sinis. Dia bangun menghadap Hariz. Baru mata bertemu mata - walaupun dia lebih rendah dari Hariz - tapi lagi baik berdiri 'bercakap' dengan Hariz macam ni daripada duduk. "Baru je dapat selamatkan nyawa orang dah bongkak macam ni."

Hariz terdiam. Kedebukkk kena sebiji di muka.. dia kata aku bongkak?

"Saya nak balik. THANK YOU very much! THANK YOU. TERIMA KASIH. KAMSAHAMNIDA." Ezzah menyenaraikan perkataan terima kasih dalam banyak bahasa. Ezzah terus menyimpan peralatan melukisnya di dalam beg hitam yang dia selalu bawa bila melukis.

"Akak balik dulu." sambungnya lagi bila dia habis mengemas. Terus dia berjalan keluar dari tempat itu dengan berkaki ayam. Entah ke mana perginya sandal yang dipakainya tadi. Dah sampai sungai mana la agaknya...

Hariz pandang Tok'ie yang dah angkat bahu. Tok'ie menggelengkan kepala.. tullah backfire orang lagi.

Hariz mengeluh. Agak-agaknya Ezzah tak tahu langsung kisah sepuluh tahun dahulu.. kalau dia tahu, agaknya la kan dia behave macam ni tak?

......

Ezzah menyumpah Hariz di dalam hati. Geramnya. Geramnya. Geramnya. Dia ingat dia bagus sangat la tu bila dah selamatkan nyawa aku sampai boleh nak marah orang sesuka hati. Pastu siap kutuk abang tersayang. Abang dua berjuta-juta-juta lagi baik pada dia. 'Auch' dia memandang kakinya. Terpijak batu. Nasiblah.. ada sandal mahal-mahal pun dah selamat berenang dalam sungai. Dia meneruskan perjalanannya. Lama lagi nak sampai rumah Opah. Menyesalnya la oi tak bawak si swift putih tadi.

Dah la dalam keadaan basah lencun macam ni menyukarkan perjalanannya.. dengan bag hitam gedabak di bahu kanan dan beg tote putih di bahu kiri. Entah kenapa dia rasa nak menangis.. banyaknya halangan hari ni. Tapi dia bukan perempuan lemah! Ezzah ni kuat dan jarang menangis...

Dia terus berjalan.. dan tiba-tiba dia terdengar bunyi kenderaan yang sedang melalui jalan yang sama dengannya. Dia terus berpaling, ingat nak tumpang tapi harapan tinggal harapan bila melihat dari jauh kereta yang sedang bergerak di belakangnya itu adalah Hilux hitam. Ezzah tahu sangat siapa pemilih Hilux itu kalau bukan si monster wooden heart tu. Ezzah menarik nafas, dia meneruskan jalan. Tak mungkin dia akan mengangkat tangan memohon untuk menumpang.

TAK MUNGKIN!

Dari jauh Hariz dapat mengenalpasti objek berbaju putih, berseluar hitam di hadapannya itu walaupun dalam jarak kurang 10 meter itu. Dia tahu Ezzah berpaling ke belakang bila mendengar deruman enjin Hilux tu tapi kembali berpaling ke depan bila menyedari Hilux itu kepunyaannya. Ego. Desis hati Hariz.. pedal minyaknya ditekan lalu laju ke hadapan dan melalui Ezzah yang buat-buat tak perasan. Dari cermin sisi dia tahu Ezzah memang sedang melihatnya..

Melihat Hilux hitam itu laju meninggalkan dia terus Ezzah rasa nak maki je pemilik Hilux itu. Tak gentleman langsung! Tak ada manner! Pastu ada hati dok kata aku tak ada manner. Beg yang terlurut jatuh dari bahu ditarik kembali ke bahu... cubaan sungguh! Tak pa Ezzah, lagi seminggu kau nak balik KL. Lepas ni dah tak jumpa mamat wooden heart ni lagi. Hilux itu dipandangnya...

Hariz menarik nafas. Dia membrekkan kereta. Ah perempuan ni..

Tangan memasukkan gear reverse.. serentak Toyota Hilux itu bergerak ke belakang dan berhenti di sebelah Ezzah.

Ezzah terus meneruskan perjalanannya. Dia ingat aku nak sangat naik kereta dia?

Cermin kereta diturunkan. "Masuk." Keras.

"Thanks but NO thanks."

"Stop being childish, can you?"

"I'm not."

"Yes you're and now please masuk." kata Hariz. Dia dah berkira-kira nak berhenti kereta dan tarik perempuan ni naik ke dalam kereta secara paksaan kalau dia tak nak juga.

"It's okay encik Iman Hariz. I'm doing great.. nak juga pandang scene yang lawa terbentang kat dunia ni." kata Ezzah. Serentak bunyi guruh berdentum. Lambang nak hujan.

Hariz mengangkat kening sambil memandang langit yang dah kelam. Mendung. "Scene apa? Scene hujan nak lebat ni? HA HA HA." Gelak sarkastik.

Ezzah mencebir. Sekarang hujan pun masuk side Hariz?

"Masuk. Please." Hariz cuba mengurangkan nada keras dalam ayatnya.

Ezzah pandang Hariz. Memang dia nak sangat masuk dalam kereta tu.. mana taknya dah la lencun, nak hujan pulak.. beg galas lagi.. beg kanvas lagi. Tapi hati menghalang.. dia tak larat dah nak dengar ayat sarkastik lelaki tu.

"Ezzah Hani..." kata Hariz. Lock pintu dah dibukanya.. cepatlah.

Ezzah mengangguk lalu bergerak ke arah pintu penumpang. Ah hati tak hati.. yang dia tahu dia nak balik rumah. Mandi. Dan tidur.. Sejuknya.

"Haaaa chummm." Dia dah bersin sebaik saja dia memasuki Hilux itu. Hariz menyuakan kotak tisu kepadanya. Dia memandang kotak tisu yang siap balut dengan corak bunga ros itu. Ezzah tersengih. Kotak tisu yang dia bagi kat Hariz masa tragedi telur hari tu. Boleh pulak dia guna buat kotak tisu dia.

"Awat? Awak yang bagi kan?" kata Hariz bagaikan dia boleh menangkap apa yang tersirat dalam kepala Ezzah. Memang pun dia simpan kotak tisu itu.. sayang kut nak buang kalau isinya masih penuh. Membazir itukan amalan syaitan.

Ezzah menggeleng. Tak kata apa-apa pun.

Hachummmmm.

"Ambik sweater kat belakang tu."

"It's okay."

"Ambik." Again, nada keras. Ezzah mencebir. Lelaki ni tak perlukan isteri, dia perlukan anak! Mana taknya layan orang macam layan budak-budak je. Mengarah sana sini..  'Ezzah, masuk!' 'Ezzah, ambik!' Tak boleh ke, at lease, once, dia cakap elok-elok, lembut-lembut?

Ezzah berpaling ke seat belakang mengambil sweater bewarna hitam itu. Hitam, hitam, hitam. Tak ada warna lain ke?

Dan selepas itu mereka hanyalah diam - hanya radio yang bersuara - sehinggalah sampai di hadapan rumah. Tu pun sepatah ja bila Ezzah ucapkan terima kasih. Hariz? Hanya mengangguk lalu memandu laju meninggalkan halaman rumah Opah.

Ezzah menggeleng. Kalau macam ni lah, macam mana diorang nak kawen nanti?

......

Tudiaaa dah masuk bab 20 dah BS. Thanks guys sebab komen or shout-mixing (?), seriously berbunge-bunge hati saya bila baca. :) Here BS 20 for you guys. Ramai kan nak tengok depa kawen? HAHAHA. Soon kut, InshaALLAH. *kelip mata macam minnie mouse*

You Might Also Like

14 comments

  1. mesti ezzah x tau apa yg jd 10 thn lps kan?....
    bg cepat2 diaorg kawin

    ReplyDelete
  2. hmmmm.. best.... harap2x depa akan kahwin secepat yang mungkin....

    ReplyDelete
  3. yela.. makin feeling la plop bile bace.. sambung2,,he

    ReplyDelete
  4. @ryana: tulla kesian ezah tatahu. teheee. hehehe nanti saya kawenkan je diorang tu. *gaya mak-mak*

    @anon: hehehe. baiklah. :D

    @mok teh: hahaha feeling feeling jangan tak feeling.. inshaALLAH. :)

    ReplyDelete
  5. hahaha,,sy dh abeh mbc,kelip mata gaya mickey moss :)) andai ezzah tw pn kisah wooden heart gn along trchentha 4 sure,ezzah akn bckup abg dia kn??:))

    ReplyDelete
  6. tak sabau nak tengok diorang berbaik. :P

    agaknya bila Ezzah tau apa yang terjadi 10 tahun lepas, macam mana reaksi dia kan? hmm..

    ReplyDelete
  7. adess.....tak sbar tgu dorang kawe...semua ego ni..hehe

    ReplyDelete
  8. mst la x sbr nk tggu dorg kwin...

    ReplyDelete
  9. hadoyai.. kesian~ tak pasal2 je jadi gaduh lg.. mcm ner nk kawen? he3

    ReplyDelete
  10. unnieee.comel! i nak hariz.engat tauu! heeeeeee

    ReplyDelete
  11. memang x sbr btl la nk tgk dorg nie kawin..

    ReplyDelete
  12. haaa...
    stil waiting da big day ya..
    tuuudia..
    hariz perlu kan anak..
    ngarah sana..ngarah sini..
    nak dapat anak..kena la cari mak nye dl..
    hikhikhik

    ReplyDelete
  13. saya sokong may lin

    ReplyDelete
  14. @sweetstalker// *kelip mata gaya daisy pulop* ezzaq is everything for ezzah. ewah.. :)

    @hajar// tullah agaknya macam mana reaksi ezzah? sama ada dia back up abang or back up hariz? XDDD

    @zura// takpa kan shortform nama awak? hehehe.. tula dua-dua ego. humphhh.

    @nur79// hehehee. anda pun join the group nk dpa kawen.. jawapan dari saya.. sooonn. :)

    @fasha faris// haaa tullah macam mana mau kawen? jeng jeng jeng..

    @anchovy// faa dear.. hehehe yee yee hariz tu rerserved kat awak.. teheee..

    @nursya// wahhh ramai sungguh join kelab hariz-ezzah kena kawen ni?!

    @may_lin// tullah hariz perlukan anak.. untuk mengarah.. kehkeh.. suruh je dia arahkan anak kambing dia tu,

    @anon// hehehe ni masuk kelab may lin pulak eh.. teheee.. saya pun setuju jugak dgn may lin! meh kita buat pakatan MOU.

    ReplyDelete