Bencisayang 23

23:48

Ezzah ternganga bila dia melihat bangunan di hadapannya. Dia memandang Sofie yang duduk di tempat pemandu. Sofie tersengih-tak-sengih, dia angkat bahu. Sememangnya dia dah tak ada siapa dah nak bawa. Ezzah sorang saja yang tinggal.

Mata Ezzah memandang lagi bangunan di hadapannya.. dia memandang Sofie sekali lagi. For real? Mata dia bertanya.

Dan bagaikan memahami, Sofie mengangguk.

"You're the last resort." terang Sofie. Sumpah kalau dia ada kawan lain, sah-sah dia tak akan bawak Ezzah ke mari.

"Tapi aku kan.. dengan tempat ni.." Macam tak kena. Ayat terakhir tu hanya mampu dia ucapkan dalam hati.

"Please. I want to learn.. badly.. dan aku search internet diorang ada kelas usrah every Saturday pukul 10 kat sini. This is my first time.. dan aku tak ada sapa-sapa nak ajak temankan aku. Lepas ni aku janji, aku akan cuba pergi sorang-sorang." Sofie bercakap, nadanya macam dah nak nangis dah.

Ezzah pandang masjid di hadapannya.. sambil selang-seli memandang Sofie.

"Please." perlahan Sofie menuturkan. Matanya berkelip-kelip Minnie Mouse.

Dan sekali lagi Ezzah tertewas dengan mata Minnie Mouse tu untuk kali ke-berapa-juta-tambah-satu tu lagi.

"Aku tak pakai tudung." kata Ezzah. Nasib baik baju yang dipakainya ni jenis tangan panjang.. dan skirt labuh!

Sofie tersengih. "Let's see my magic bag." kata Sofie. Dia berpaling ke tempat duduk belakang mengambil bagnya lantas membuka zip beg coklat itu. Serentak selendang pink berada di tangan Sofie. "Tadaaaaa. I've come prepared y'know!"

Ezzah menjulingkan mata. Nasiblah ada kawan macam ni...

.......

"Nak singgah Shah Alam tak?" tanya Tok'ie. Mata masih di hadapan, tangan masih di stereng kereta. Lagi sejam sampailah mereka ke destinasi yang ditujui.

"Buat apa?" Hariz bertanya balik.

"Jumpa bakal in-laws hang.. sambil jumpa dia. Dia si bakal isteri yang dua minggu lepas hang kutuk tu. Hang tau dak hang banyak buat salah. Kang kapal tu tenggelam kang, bila lagi hang nak mintak maaf?" kata Tok'ie.

Hariz menjeling kawan yang sedang memandu di sebelahnya. Kalau tak difikirkan Tok'ie tengah memandu sekarang, memang dia dah kasi sepakan percuma dah. Ada ka boleh doakan kapal tenggelam...

"Hang tok sah dok buat main. Kapal aku nak naik ni kapal baru."

"Kalau Allah kata jadi, jadilah.. walaupun baru ka buruk ka kapal tu. Sesungguhnya kuasa Allah adalah mutlak. Apabila Dia hendak menjadikan sesuatu, memadailah dengan hanya berkata “Jadilah” nescaya benda itu boleh terus terjadi1" kata Tok'ie lalu mengalunkan ayat dari Al-quran itu.

Kun fa yakun. Be, and it is.

Hariz terdiam. Betul apa yang Tok'ie katakan tu...

Dia memandang ke arah luar tingkap. Tak ada apa yang menarik pun, hanya bangunan-bangunan rumah saja dan bukit bakau. Dia teringat apa yang dia TER-cakap minggu lepas. Lepas tu memang dia tak boleh tidur, rasa bersalah ya amat. Seumur hidup dia, memang dia menjaga lidah tapi entah la... perasaan dia macam dah tak boleh dikawal-kawal bila nampak Ezzah.

Memang betullah kata Ibu, hatinya dah mati.

Wajah Ezzah minggu lepas bermain di kepala. Gadis itu tersenyum awkward gila.. dengar kah dia? Tapi 99.991% hati Hariz berkata yang Ezzah mendengar apa yang dia cakapkan dengan Hariz.

Dan sejak tu memang dia dah tak nampak muka Ezzah. Alih-alih kelmarin dia dapat tahu yang Ezzah dah balik Selangor...

Marah kah Ezzah? Sesungguhnya dia tak ada niat langsung nak cakap macam tu. Semuanya sebab nak bangkang tuduhan tak berasas dari Tok'ie.. dan akhirnya dia dah terguriskan hati orang secara tak sengaja.

"Kalau tak tenggelam.. kut-kut lanun datang." Tok'ie menyambung lagi bila Hariz hanya mendiamkan diri. Saja mahu mengumpan.

Hariz mengeluh. Tok'ie ni memang nak kena sekeh... tak tenggelam, lanun pulak. Adoi! "Singgah je lah.."

Tok'ie tersengih.. lalu memberi isyarat ke kiri. Membelok ke arah Shah Alam.

..........

Tok'ie berhenti di hadapan rumah banglo bewarna putih itu. English style dan gah tersergam indah. Mulutnya termelopong, first time dia nampak rumah secantik begitu. Kalau kat kampung mereka, jangan haraplah. Rumah yang paling gah pun, agak-agaknya setengah besar rumah ni.. tupun entah-entah kalau kat kawasan ni, rumah tu jadi rumah yang paling biasa agaknya.

Subhanallah.

Hariz hanya melihat. Ini rumah gadis yang dia bakal nikahi dalam jangkamasa lima bulan dari sekarang... macam langit dan bumi! Dan sesungguhnya, diorang memang tak ada persamaan langsung. Dari perangai, kesukaan sampailah background diri.

"Dia ada kut. Tu ha kereta dia ada." kata Tok'ie sambil menunjukkan swift putih yang elok je parkir di hadapan rumah. Hariz mengangguk, sebelah Swift tu ada BMW dan Mercedes. Dia tarik nafas..

Loceng ditekannya. Tak lama kemudian seorang wanita keluar menjenguk..

"Hariz!" kata wanita itu. Dia kenal lelaki tinggi yang memakai kemeja hitam itu. Masakan dia lupa..

Hariz hanya mengangguk sambil tersenyum awkward. Mak kepada Ezzah. Hariz pernah jumpa wanita itu sekali, sepuluh tahun yang lalu.

"Masuklah." tangannya menekan remote di tangan. Iman Hariz..

"Duduklah. Auntie sorang je sekarang ni. Uncle dengan Eman ada urusan pejabat kat Miri.. Ezzaq, biasalah dia dekat rumah dia.. Ezzah awal-awal lagi keluar dengan kawan dia. Dia tak bagitahu auntie pulak yang Hariz nak datang."

"Tak cakap pun kat dia. Saja datang sebab Hariz dah nak naik kapal lepas ni. Alang-alang tu singgah kejap la kan."

Puan Sharifah mengangguk. Dia faham sangatlah kerja Hariz. Agak-agaknya nanti bila Ezzah dah jadi isteri Hariz.. anak dia ditinggal-tinggalkan macam tu agaknya.

"Berapa lama?"

"Selalunya enam bulan.. tapi kali ni Ibu sound suruh bercuti awal, tiga bulan je kut."

"Belayar mana kali ni?"

"Macam selalu, Jepun."

Puan Sharifah mengangguk. Ooo Jepun rupanya..

"So datang ni nak jumpa Ezzah la ye? Ezzah tu pun satu.. kalau dah tahu awak nak belayar, freekan la diri tu tapi tadi bangun je pagi terus ikut kawan dia.."

Hariz tersengih. Ye ke aku nak jumpa dia.

"Korang minum la dulu. Kejap eh auntie telefon dia suruh balik."

"Eh tak pa tak pa.. Kitorang dah nak cepat ni." kata Hariz. Sebenarnya tadi bila dia tahu Ezzah tak ada kat rumah, hati dia terus rasa lebar.

"Eh mana boleh. Awak datang jauh, nak pergi pun jauh.. lama pulak tu. Kejap eh kejap."

"Betul tu auntie. Elok sangat dah. Lagipun dia kena lapor diri tu petang auntie. Banyak masa lagi ni." sambung Tok'ie. Mata Hariz dah mencerun ke arah kawan di sebelahnya. Mulut tak ada insurans langsung!

.......

Ezzah memasukkan buku dan pennya ke dalam beg tangannya. Malunya dia rasa hari ni. Mana taknya pergi usrah, apa pun tak bawak dan nasib baiklah murrabi yang mengendalikan kelas itu memberikan pen dan buku kecil kepadanya.. kalau tak mahu dia lari keluar je dari bilik yang terletak di belakang masjid itu.

"Assalamualaikum."

Ezzah dan Sofie mengangkat muka mereka. Kelihatan murabbi mereka tadi tersenyum ke arah mereka.

"Waalaikumussalam" jawab Sofie. Ezzah pula hanya di dalam hati.

"So how was your first day?" tanya perempuan yang memakai blouse putih dan bertudung bawal pink itu. Nampak biasa-biasa saja (kalau sekali tengok kat luaq, sah-sah tak sangka dia ketua usrah!), tapi masakan perempuan di hadapannya ni biasa-biasa. Kalau biasa-biasa, masakan dia dibenarkan mengendali kelas usrah.

"Best. Banyak yang saya dapat." jawab Sofie. Ezzah mengangguk. Betul, dia jarang sekali ke kelas-kelas macam ni tapi jelas kak Asraa ni memang pandai menarik minatnya. Cara penjelasannya tak bosan, dia banyak menggunakan metafor untuk bercerita dan akhir sekali usrah yang selama dua jam itu tak terasa langsung.. tup-tup dah habis.

"Make it Alhamdulilah then." tegur kak Asraa sambil tersenyum.

"Alhamdulilaaah." sama-sama mereka menuturkan.

Kak Asraa tersenyum lagi. "Alhamdulilah korang suka.. so minggu depan boleh la datang lagi? Kan Sofie... Ezzah?"

Sofie mengangguk laju-laju. Sudah tentu!

Dan Ezzah tersenyum simpul. Lambat-lambat dia mengangguk.. I thought this is my first and last time. Ni yang rabak ni..

"InshaALLAH. Okay then.. tu inche hubby akak dah sampai. Jumpa lagi. Assalamualaikum." kata kak Asraa lalu berjalan ke arah Honda Accord biru yang berhenti di hadapan masjid.

"Best kan?" tanya Sofie.

Ezzah mengangguk. Best memang best.. tapi dia lagi suka duduk tidur di rumah. Haip Ezzah! Apa ni!

"Cantikkan kak Asraa tu?" Ezzah mengangguk. First time masuk kelas tadi.. dia rasa dia dah salah masuk kelas. Ingat masuk kelas English tadi! Muka kak Asraa tu sebijik muka mat salleh. Cuma warna matanya coklat kehitaman dan percakapan bahasa Melayu dia tu fasih gila!

"Minggu depan kita pergi lagi eh?" kata Sofie. Mereka dah sampai di hadapan kereta Sofie.

Ezzah tak tahu nak jawab apa.. dan sebelum sempat dia menjawab pertanyaan Sofie, telefonnya berbunyi. Terus diangkat phone call itu.. life savor sungguh!

...NOT.

Bila Mama bagitahu yang Hariz sekarang ni, detik ni, tengah ada kat rumah diorang!

Adoi!

..................
1 = Ayat 82 dalam Surah Yasin.

You Might Also Like

7 comments

  1. hati izzah terbukak nk pkai tdung lps dgr usrah td..hehehe..klu hariz nmpk die pkai tdung, mau angau terus agknyer..

    ReplyDelete
  2. sorry slh nama la ezzah patutnya..ehehe

    ReplyDelete
  3. Wah, agak2nya Ezzah sempat jumpa Hariz tak?

    ReplyDelete
  4. yeayy..bestnya buka pagi ni ada entry .. berdebar lak nak tunggu sempat tak hariz jumpa ezzah :D
    thanks

    ReplyDelete
  5. x puas baca entry kali ni... hehe.. thumbs up to writer...

    ReplyDelete
  6. @aisy// LOL. Same here. Hari tu terpanggil best friend dgn nama Ezzah padahal dia nama Izzah. *confuse*

    @hajar// cuba predict tgk.. hahaha. next entry is coming soon. :)

    @ms liaw// ini entry malam semalam ni. auto-scheduled.. XDDD

    @miss FF// tak puas ke? hehe next entry is coming up! teeheee..

    ReplyDelete
  7. kan mak da kata..
    hihihi

    ReplyDelete